PopMonument 

​'PopMonument neemt je mee in een muzikale route langs monumentale gebouwen en expedities door Bergen op Zoom, met bijzondere acts, hedendaagse muziek, verhalen en ontmoetingen op historische (onverwachte) locaties. Popmuzikanten die het experiment niet schuwen krijgen een podium.'

In 2020 mocht ik voor de eerste keer het artistieke programma van PopMonument cureren. Wegens corona werd het een kleinschalige editie. Daardoor kreeg kunstenares Zoë d'Hont alle ruimte om vrij werk te ontwikkelen binnen de context van een monumentaal pand, in dit geval de eeuwenoude Sint-Gertrudiskerk. Haar werk kwam tot leven voor, tijdens en na het concert van Remy van Kesteren.

In Zoë's woorden: Tijdens PopMonument werd de bezoeker in de Sint-Gertrudiskerk uitgenodigd om deel te nemen aan een offerritueel. Archeologische vondsten uit de eerste en tweede eeuw hebben aangetoond dat zich achter de kerk een voormalige offerplaats bevond. Bij binnenkomst ontving iedere individuele bezoeker een porseleinen steen. Na het concert van REMY. kon de bezoeker de steen, en daarmee zijn of haar gedachte over de plek en het moment, plaatsen op de daarvoor bestemde plek. Twee velden van vilt zijn in de kerk gecreëerd als eerbetoon aan de kerk en haar bewogen geschiedenis. Plunderingen, branden en onvoltooide bouwprojecten hebben geresulteerd in een verscheidenheid aan architectuurstijlen. De plattegronden van vier verschillende stadia van de kerk zijn als uitgangspunt genomen om een abstract landschap te componeren, dat associaties oproept van een archeologische vindplaats. Wie goed naar de vensters van de kerk kijkt ziet talloze gebroken en vervolgens herstelde raampjes, tevens een subtiel architecturaal element dat kwetsbaarheid en vergankelijkheid toont. Dat wat blij en voorbijgaat zet aan tot een groter denken over de tijd. Het stilstaan bij een plek en een moment voert je gedachten terug en weer vooruit. De tijd beweegt in beide richtingen.